Nu înțeleg de ce în România mașinile de școală merg cu maaaaaaaxim 30 la oră, atât prin localitate, cât și în afara ei.

Nu înțeleg nici de ce în alte țări, aceleași mașini de școală merg cu viteza legală, atât în localitate, cât și în afara ei.

Care este logica și scopul? Să NU învețe trogloditul ăla de elev cum să se miște în ritmul traficului? Să fie speriat de bombe apoi, când va fi nevoit să dea piept cu traficul real de unul singur?

Sau, și mai rău, să își verse toate frustrările din orele de școală odată ce va pune mâna pe volanul propriu, și să-i dea în gură ca la coasă, ca să-și scoată pârleala?

Idei? Gânduri? Explicații?

Sursa foto: Image by aleksandarlittlewolf on Freepik

45 thoughts on “Nu înțeleg #3

  1. Poate ne spune un instructor auto.
    Probabil le zice sa conducă încet că să nu ii bușească mașina.

  2. Nu cred că există specificat in lege că trebuie să meargă atât de încet, cred că instructorii vor să-și menajeze masinile, deși cred că mai tare le uzează așa. În acest mod simplu, fac un rău atât mașinii, cât și elevului, care, atunci când dă de traficul real, se pișă tot pe el săracu’.

    1. Nici eu nu cred că e specificat în lege, dar nici nu m-am documentat pe temă.

      Și fix asta mi se pare și mie problema – că ajunge ăla apoi să iasă prima dată singur în trafic și se cacă pe el, că nu știe ce să facă și cum să reacționeze.

      Poate o să vă scriu odată aici prima mea ieșire cu motocicleta, după ce mi-am luat permisul… Momentan vă zic numai atât: am căzut de 3 sau 4 ori într-o oră. Fix pentru că m-au panicat niște situații de trafic care, dacă școala s-ar fi făcut cum trebuie, nu ar fi trebuit să mă surprindă.

      Măcar pe partea asta s-a mai îmbunătățit ceva, și acum îi scot în trafic. Când am făcut eu școala moto, nu pupai altceva decât poligon.

  3. Și eu mergeam la fel de repede 😁 că nu prea nimeream viteza a treia. Până mi s-a oprit motorul în pantă și mă claxonau camioanele din spate. Am pornit cumva și tot așa ca melcul înaintam.. instructorul, calm: tu chiar vrei să mergi cu 30 până la Tg Mureș? N-am avut încotro și am accelerat..
    Alți instructori nu știu de ce lasă elevii să meargă așa tot timpul..posibil că nu sunt atenți la cum conduc învățăceii și ei săracii merg cum pot.

    1. Eu am avut noroc de un instructor de nota 20 când am făcut școala pentru categoria B – m-a învățat cred de la prima sau a doua ședință să schimb toate vitezele și m-a lăsat și m-a încurajat să merg măcar cu 40 prin oraș.

      M-a scos și în afara localității, de am mers cu 80 la oră și mi se părea că zbor cu Dacia aia :)))

  4. Sa aiba timp de reactie instructorul auto cand elevul nu are reactia scontata. Si, bineinteles pentru a proteja obiectul muncii de uzura si mai ales de accidente. Pe mine ma enerveaza cand incurca vadit traficul la ore de varf pe banda 2 cand ar putea bine-merci sa invete mersul pe banda 2 si la ore cand traficul este mai permisiv. Plus, ca la noi trebuie sa deprinzi si cum sa te feresti de vitejii din trafic, nu doar cum sa conduci.

    1. Păi ok, dar în străinătate, ăia nu au nevoie să aibă timp de reacție? Sunt mai supermeni sau ce naiba? Că am văzut mașini de școală prin DE și AT și NL mergând frumușel cu 50-60 la oră prin localități și 100 sau p-acolo pe autostrăzi. Acolo nu tre să belească ăia ochii cât cepele?

      Și da, trebuie să înveți să „citești” traficul, să înveți să te uiți și cu 2-3 mașini în față, nu numai la cea aflată fix înaintea ta, să te uiți și pe celelalte benzi, și la pietonii bezmetici de pe trotuare… Că apoi, când vei ieși de unul singur pe străzi, tot va trebui să ții ritmul traficului. Sau o să mergi tot cu 20-30 la oră, să te înjure toată lumea.

  5. Adaug o întrebare: de ce pe mașinile unor școli de șoferi scrie cu litere mari roșu-portocalii “nu fii rău, lasă-mă sa-nvat și eu” ???

    1. Păi probabil fix din cauza claxoanelor și înjurăturilor pe care și le iau pentru că merg cu 20-30 le oră prin oraș.

      Dacă ar încerca să îi învețe să țină cât de cât ritmul cu traficul, probabil că n-ar mai fi nevoie de astfel de „rugăminți”.

  6. La început ajută, până te prinzi care e treaba. Dar apoi ajută mai mult să conduci ca ceilalți, să nu încurci pe toată lumea.
    Țin minte că în timpul orelor de condus am băgat a 3-a de vreo 2 ori și mă simțeam regina șoselelor. Apoi, cu permisul în portofel și cu morcovul în dos, mă lua cu trepidații când trebuia să bag o treaptă superioară și mai ales când trebuia să fac invers: transpirații, puls mărit, toată schema. Cutia automată e vis 😁
    Și eu mă uit acum la mașinile de școală cum se târâie.

    1. Ok, da, sigur, nu zice nimeni să-i dai cu 80 la oră prin localitate la prima ședință de condus. Dar totuși, dacă îmi aduc bine aminte, se fac în total vreo 30 de ședințe, parcă.

      De la un moment dat, ar trebui să poată să te învețe să ții pasul cu restul lumii. Bun, sunt bulevarde unde se circulă frecvent cu 70-80 (cel puțin în Bv sunt câteva). Nu ții și acolo pasul cu traficul, nu mergi cu 80, dar mergi cu viteza legală.

      Și apropo de trepidații și transpirații – probabil că n-ai mai fi avut parte de ele dacă te-ar fi învățat și te-ar fi încurajat încă din timpul școlii ce și cum să faci. De asta mi se pare absurd. E ca și cum ai învăța un copil literele de la A la G și apoi i-ai da să citească o carte. Cu restul, ce nu știe… se descurcă el… Ghicește, treaba lui 😐

  7. Bună intrebare, Iulia, cu atât mai mult cu cât aici elevul este “supervizat” din stânga, de mama, tata, mătușa sau bunica, care poate fi un șofer prost. Iar mașinile nu sunt cu dublu pedalier. Jumătatea mea și-a luat carnetul aici, fără nici o ora cu instructor. Eu am fost instructorul, și mașina pe care a învățat sa conducă era un Ford Falcon de 5 metri lungime și cu vreo 260 de căluți. Un singur amendament, aici majoritatea mașinilor au cutie automata, deci nu exista stresul schimbării de viteze.

    1. Dar să știi că nu numai acolo. Sunt multe țări unde poți obține un „learner’s permit” (pentru care trebuie sau nu să faci ceva gen examen sau testare prealabilă sau ceva) și apoi circuli frumușel însoțit de un adult care are permis și apoi dai examen și ura și la gară.

      Da, cutia automată ajută, dar hai să fim serioși, nu schimbatul vitezelor e cea mai mare problemă (și apropo, și în România poți opta pentru școală pe mașină cu cutie automată, numai că apoi vei obține permis strict pentru tipul ăsta de mașină, adică nu ai voie să conduci și manuală).

      Problema e să înveți să fii atent, să citești traficul, să te uiți și la ce fac ceilalți, nu să stai numai cu nasul în fața propriei mașini și așa mai departe. Ori chestiile astea vei fi nevoit să le faci la viteza „normală” odată ce ți-ai luat permisul. Iar dacă tu până atunci n-ai depășit 30 la oră, când te vei vedea nevoit s-o „calci” până spre 50-60, normal că ai să fii căcat pe tine și super stresat și numa de atenție la ce-i în jur n-o să-ți ardă.

    2. Pă norvejia trebuie e să fi urmat un curs de inițiere in circulație, prim ajutor și ceva despre conducerea pe timp de noapte pentru a putea să te urci la volan cu un adult posesor de permis. Adultul este capabil de a fi laerer prin simplul fapt că detine permis.
      Am asistat, in masină, la cateva ore de condus ale fiica-mei. Instructor cam la 35 de ani, o învăța inclusiv să sară peste viteze dacă turatia o permitea, să accelereze pe banda de accelerare (sic!) la intrarea pe autostradă, statea cu ea de povesti ca să ii distragă atenția etc. Nu există semn “școala” pe capota mașinii (la moto au un L pe vestele reflex).
      Ieri a luat permisul. Examenul nu se susține cu poliția ci cu autoritatea rutieră, un fel de CNAIR+RAR.

    3. Mna, deci ăia chiar îi învață să conducă, nu – cum zicea altcineva în comentarii – numai să ia examenul.

      Și o curiozitate: după cursul ăla, elevul poate fi instruit de orice adult cu permis? Adică ai fi putut și tu, teoretic, nu?

      Și a doua întrebare: laerer-ul trebuie să fie de la început la sfârșit același? Sau contează ca elevul să aibă X număr de ore la volan alături de o persoană cu permis?

    4. Poate cunduce insotit de orice deținător de permis valabil, care este responsabil, practic, de tot ce se întâmplă în trafic, doar ca volanul e la învățăcel. Evident nu poate fi băut, drogat,trebuie să fie in masura să se urce el la volan. A fost în cea mai mare parte cu mine, dar și cu soția, cumnatul, pentru moto a fost cu un nene norvegian care acea categoria adecvată.
      Are o app care îi contoriza orele conduse sub indrumare. Cu cat avea mai multe ore i se reduceau orele plătite la școala de soferi. Dupa fiecare sesiune de condus ii dadeam notă functie de performanță și semnam. Ai fi putut porni aplicația și dacă nu conducea ea efectiv, dar totul e pe incredere și respect, nu pe șmecherie. Nu poți fi laerer dacă nu ai cel puțin un an vechime ca posesor de permis.
      La prima examinare a picat pentru că a mers prea increzatoare și a fost distrată, făcând câteva greșeli neforțate. S-a inscris pentru altă examinare, online. A găsit într-un oras unde nu condusese vreodată, dar a mers până acolo, cu mașina de la școală, pentru ca trebuia să aibe dublecomenzi, a mai făcut o ora cu instructorul și a luat. Dar ne-a mai costat 450 euro toată rexaminarea.

  8. Pe mine chiar mă grăbea când aveam tendința de a merge lent, însă am comis-o voit la examen. Am aflat care este penalizarea pentru condus lent, așa că am condus cu 20-25 km/h aproape tot examenul, pentru a preveni orice situație care m-ar fi putut pica. Am accelerat eu pe final, sperând că voi scăpa și de acele puncte de penalizare, însă tot am rămas cu ele. Totuși, am luat permisul și nu am mai condus atât de lent vreodată.

    1. Stai că nu pricep. E penalizare la examen dacă mergi prea încet?

      Întreb pentru că îmi amintesc că mie mi-a atras atenția instructorul la vremea respectivă în mod repetat să nu care cumva să trec de-a doua că e jale!

      Nfine, oricum ar fi, tot aberant este!

  9. Hmm, interesant subiect.
    La viata mea am fost vreo cativa ani instructor auto si am avut urmatoarele categorii de elevi:
    – vine din fata o masina, eu pe unde trec (drum cu o banda lata pe fiecare sens)
    – eu mai tare de 30 km/h nu merg.
    – speedy gonzales – cei care se credeau la probele de VTM, de a trebuit sa ii calmez
    – si, cei mai speciali, cei care citeau pe net ce ar trebui sa ii invat.

    La categoria “eu mai tare de 30 km/h nu merg” am reusit (100%) sa ajungem la 50 km/h in oras si cam 80 in afara.
    Partea distractiva a fost la un examen, cand elevul meu mergea cu vreo 50 km/h prin oras, instructorul in masina caruia eram, ii spune elevului: “tu sa nu mergi ma tare de 30”. Nu am reusit sa primesc raspunsul la aceasta intrebare. Probabil se leaga de articolul care prevede ca viteza maxima pentru incepatori/scolari este cu 20 km/h mai mica decat viteza maxima legala.. Aceasta prevedere este valabila doar in afara localitatii.
    Sau poate fac economie de km/carburant.

    1. De categoria 4 nu zic nimic, că de d-ăștia ai parte indiferent în ce domeniu lucrezi, nu contează că ești instructor auto sau medic cardiolog, cu siguranță se găsește (cel puțin) unul care să te învețe ce și cum să-i faci/zici/dregi.

      Categoriile 1 și 2 nu le înțeleg neapărat. Ok. Ți-e frică. Dar de ce? De ce pornești de la bun început sub umbra fricii? Și dacă ți-e așa frică, nu mai bine o lași baltă, că poate nu e de tine condusul?

      Chiar nu vreau să fiu răutăcioasă, și mie mi-a fost frică de m-am căcat pe mine, și când am învățat să conduc mașina, și când am învățat să conduc motocicleta.

      Dar am avut încredere în ce mi-a spus specialistul antrenat (adică instructorul), am făcut ce mi s-a zis, am băgat la cap și mi-a trecut spaima.

      Legat de viteza de deplasare, am zis și în alt comentariu: pe mine instructorul meu de cat B m-a încurajat să merg cât mai aproape de viteza legală, dar mi-a subliniat în mod repetat ca la examen să nu care cumva să schimb mai mult de-a doua. De ce, vorba ta, nu pot pricepe nici până în ziua de azi 🤷‍♀️

  10. Da, e penalizare, vreo 5 pct cred, pt mers cu sub 30/h în mod nejustificat. Eu am luat permisul în 2021 și în 2022 am avut nevoie sa ajung la bucuresti și când am putut, i am dat cam blana pe autostrada. Și am mai văzut pe mașinile de scoala inscriptia: nu ma înjura, și tu ai fost ca mine!

  11. Plus ca instructorul meu, mereu mi a zis sa merg mai repede, ca nu-s cu mortul. Dar m a învățat și cum sa reacționez în diverse situații.

  12. Tot ce pot spune e ca soția, când a făcut scoală de șoferi, n-a fost dintre cei descriși de tine. 🤣
    Aveau schimburi de replici de genul cu instructorul:
    “-Dana, nu ne grăbim niciunde…si frânează mai din timp.
    -Dar s-a oprit mașina unde trebuie…
    -Da, fiindcă am frânat eu!” 🤣🤣
    Scoală făcută pe Dacia 1410 Sport. Si mașina si instructorul au participat câțiva ani la raliuri. 😂

  13. Stai să zic și eu: cal bătrân m-am apucat (la insistențele soțului care a băgat-o la înaintare pe moștenitoarea tronului, că nu se știe niciodată când trebuie și alea-alea) să fac școala de șoferi. Din prima oră m-a pus instructorul să mă duc pe drumul public, vorba aia, de era să și fac pe mine. Cal bătrân, s-a gândit că nu o comit grav. Nu am comis-o, ba chiar mi-am luat examenul din prima cum laude 😂😂😂 (foarte tare mă mândresc cu asta, deși acum conduc puțin spre deloc). Și mi-a spus foarte clar că la examen merg frumos cu a doua, nici vorbă să o vâr în a treia! Prima dată când a trebuit să folosesc a cincea, a trebuit să-i spun soțului că apăs eu ambreiajul, s-o bage el, că eu nu o găsesc 😂😂😂
    Mi-e teamă și acum să conduc, și o fac doar dacă e absolut de musai. Îi urăsc pe toți care nu semnalizează, care îți taie fața, care nu acordă prioritate, care te blițează să te tragi că ei au mulți cai sub capotă și trebuie utilizați că altfel se strică, deși tu mergi regulamentar (nu încet)…

    1. Uite, vezi, mie asta nu mi se pare ok. Dacă ți-e frică, nu conduci și pace.

      E ca și cum ai urî din suflet mazărea și cineva te-ar obliga să mănânci mazăre în fiecare zi, că e bună și sănătoasă 🥴

    2. Nevastă-mea nu s-a urcat la volan până nu a fost forțată de împrejurări, adica eu plecat vreo 6 luni cu munca pe alte cobtinente și ea trebuind să mearga la născătoare.

    3. Total de acord, de aceea nu (prea) conduc. Dar și când mă apucă cheful… Dau anunț la ziar să stea toată lumea în case 😂😂😂

  14. Codul Rutier zice așa:
    „Viteza maximă admisă în afara localităților pentru autovehiculele ai căror conducători au mai puțin de un an practică de conducere sau pentru persoanele care efectuează pregătirea practică în vederea obținerii permisului de conducere este cu 20 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care fac parte autovehiculele conduse”.
    Posibil ca unii instructori (majoritatea) să nu fi citit cu atenție partea cu „în afara localităților”?

  15. Pe mine mă mai miră încă ceva: am observat destule mașini de școală care opresc la trecerea de pietoni când pietonii care sunt în traversare se află pe celălalt sens de circulație, chiar și când strada are cel puțin două benzi pe sens sau/și scuar pe mijloc, între sensuri.
    Pentru situația asta Codul Rutier spune foarte clar:
    „Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere și în următoarele situații:

    h) pietonului care traversează drumul public, prin loc special amenajat, marcat și semnalizat corespunzător ori la culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci când acesta se află pe sensul de mers al vehiculului”.
    De ce ar prefera un instructor să-l învețe greșit pe cursant? Oare și examinatorii gândesc la fel? Ajung la concluzia că, de fapt, școala de șoferi te învață doar cum să iei examenul, nu cum să conduci! Și, probabil, așa e mai eficient, cel puțin din punctul de vedere al instructorului, dacă nu chiar și al cursantului, deși cursantul nu-și dă seama că, de fapt, ar fi mai câștigat dacă ar învăța în primul rând să conducă bine, iar trecerea examenului ar fi urmarea firească.

    1. Doar asta te miră? Eu am văzut mașini de școală făcând năzdravănii mai mari de atât ☹️

      Și da, te învață fix să iei permisul, nu să conduci. Asta e cel mai trist.

  16. Mie instructorul mi-a specificat de la început ca nu am voie cu peste 35 la oră, că așa ar fi legea. Ce-i drept, nici eu n-am găsit unde scrie așa ceva.

  17. Eu am avut noroc de instructor care îmi zicea să merg mai încet :)) În oraș mergeam peste limită. La început, e drept, mergeam și eu ca melcul. Om fain, puteai vorbi cu el orice, glumi. Am învățat să conduc cu el, m-a dus prin oraș, pe coclauri prin sate, peste tot. Să conduc prin situații diferite. Să parchez cu spatele nu știu, și nu fiindcă nu mi-ar fi explicat el, că a făcut-o foarte simplu și ușor de înțeles sau fiindcă nu m-aș descurca. O fac excelent când nu am duiumul de mașini așteptând să parchez. Ci fiindcă îmi e teamă, să nu ma claxoneze vreunul că nu are răbdare sau comenteze că ia uite-o și pe asta. Dar conduc bine, mă descurc. E drept, am făcut școala acum 12 ani, nu erau camere în mașini. Poate și ăsta o fi vreun criteriu.

    1. Și eu am avut același gen de instructor – un super om, blând, cu talent la explicat, m-a băgat în cele mai diverse situații de trafic, m-a învățat să nu intru în panică și, cel mai important, cred, să mi se rupă magistral când mă claxonează vreun grăbit din ăsta de-amboulea.

      Rezultatul? Parchez lateral cu spatele mai bine decât bărbatu-meu 😂

      Acu 12 ani? Pfff, soro, permisu meu ar fi putut să își cumpere de băut singur, dacă trăiam în State 😂

      #CallMeMamaie 🤣

  18. Stai, cum, unde? Masina care merge cu 30 km/h la noi in tara? Eu daca ies vad numai… maraton. Nimeni in jurul trecerii de pietoni nu reduce, asa cum e legal, la 30 km/h.

    1. Mașini de școală, oăi! 🤣

      În rest se știe, noi de fapt nu suntem urmașii dacilor, ci ai lui Fitipaldi 😂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *