S-a făcut suficient de multă vâlvă online și offline zilele astea pe tema caselor self-service de la Auchan și a faptului că au dispărut casierii în carne și oase, așa că nu mai reiau și eu subiectul, că nu văd sensul.

Însă toată agitația asta mi-a adus aminte că am citit acum câteva zile (săptămâni? verific imediat – 15 februarie) un guest post la Vali. În care erau prezentate niște date statistice despre evoluția automatizărilor și niște predicții despre cum tot mai multe locuri de muncă ocupate de oameni vii vor fi ocupate în viitor de roboți și alte automatizări.

Printre altele, în lista meseriilor prestate de oameni cu risc crescut de a fi înlocuite de roboței, era trecută și cea de manichiuristă. Aici mărturisesc, am ridicat oleacă din sprânceană.

Nu zic, probabil că tehnic vorbind este sau o să fie posibil să mergi la salon, bagi lăbuța într-un device, faci bi-ba-bi-ba-bip la butoane pe acolo și scoți copituțele frumos tăiate și vopsite în culori vesele precum pârțul de unicorn.

Dar. Nu știu alții cum sunt, dar vă zic sincer, eu una nu mă duc la manichiură numai din nevoia de a mi se tăia și vopsi unghiile. Și nu din cauză că sunt absolut incapabilă să îmi tai singură unghiile de la mâna dreaptă cu cea stângă (ceea ce sunt; incapabilă, adică).

Și nici pentru că dacă încerc să mă pictez singură pe copite rezultă așa, un fel de artă naivă care se întinde muuult dincolo de limitele unghiilor.

Nu, eu mă duc la manichiură în proporție de 50% pentru cele de mai sus și în proporție de 50% pentru interacțiunea umană. Vă zic sincer, mie-mi place de manichiurista mea de mor. E o tipă de nota 20. Pe lângă faptul că e nemaipomenită în meseria ei, eu nu mă duc la ea pentru bârfe de salon și discuții despre modă.

Mă duc la ea pentru că realmente am ce să vorbesc cu ea. Pentru că e o tipă care s-a apucat de a doua facultate la aproape 40 de ani, ca să mai învețe ceva. Pentru că facem schimb de cărți. Pentru că știe să îmi ofere păreri și sfaturi fără să mă facă să mă simt ca o idioată. Pentru că mă ascultă fără să mă judece. Probabil de asta merg la ea de aproape 20 de ani. Și la fel ca mine sunt majoritatea clientelor ei.

Mno, și să renunț la chestia asta ca să mă duc să bag mâna într-o cutie care să mă picteze pe dește? Mda, nu prea cred!

Nu mă înțelegeți greșit, nu am absolut nimic împotriva tehnologiei, digitalizării și evoluției. Ba din contră. Îmi plac de mor gadgeturile și device-urile. Mai ales alea care îmi fac viața mai ușoară.

Nu am absolut nimic împotriva automatizărilor și a chestiilor care ne ajută să evoluăm și să progresăm, să facem chestii mai rapid, mai ușor, mai eficient, mai ieftin.

Dar cred că sunt în continuare chestii mici, cum ar fi mersul la manichiură, la coafor sau în alte asemenea locuri, unde oamenii merg și pentru interacțiunea cu un alt om viu. Cred că oricât ar fi de performant un robot, nu mă va putea sfătui dacă e bine sau nu să aleg nuanța X sau nuanța Y pentru vopseaua de păr. Nu cred că o să îmi poată spune sincer care ojă e mai rezistentă sau care e mai aproape de ceea ce îmi doresc.

Și cred că la fel ca mine mai sunt mulți alții. Mai ales din categoria vârstnicilor. Că tot se întreba lumea în discuțiile despre Auchan cum o să se descurce bătrânii cu casele astea noi. Uite, eu cred că sunt de exemplu multe băbuțe care merg la făcut unghii fix pentru interacțiunea umană. Iar pe alea n-ai să le poți convinge veci pururi că e mai bine să se ducă la roboțelul de unghii din mall, în loc să se ducă la manichiurista în carne și oase.

Una peste alta, cred că tehnologia va evolua, asta e incontestabil. Cred că da, vor exista locuri de muncă unde omul va putea fi înlocuit cu succes de robot. Dar mai cred și că interacțiunea umană va rămâne în continuare necesară și că va exista mereu o parte a populației care va opta, acolo unde va putea, pentru interacțiunea cu un alt om, în locul interacțiunii cu un robot.

Voi ce părere aveți? Intrăm în panică pentru că o să ne înlocuiască roboții sau privim relaxați spre viitor, că mai e mult până departe?

Sursa foto: freepik.com

24 thoughts on “O să ne înlocuiască roboții! Sau?

  1. Buna! nu cred ca trebuie sa intram in panica. Dar, trebuie sa protestam, daca nu putem alege.Plata la casier sau la casa self-service, cash sau card, manichiurista sau robotel, invătamant online sau in clase.
    Fiecare sa poată alege.
    Eu de exemplu vreau casier .
    Cumpar un caruț cu varf si nu vreau sa scanez eu.
    Nu vreau sa fiu privita ca un potențial hoț.
    Și pentru mine, interacțiunea umana este foarte importanta.

    1. Yep, perfect de acord. Ideal e să putem alege. Nu există o singură variantă care să mulțumească pe toată lumea.

  2. Votez pentru interacțiunea umană deși naibii să o ia de tehnologie dar e bună și ea.Prefer să fac o grămadă de chestii on-line decât să aștept la ditamai coada unde la ghișeu mă întâmpină o mutra acră. Nu mi place deloc dar deloc în Anglia când am nu știu ce problema și aș vrea să o rezolv face to face cu o persoană, sunt trimisă la nu știu ce site, cum naibii să te cerți cu un robot 😀.În sainsbury or în Morrison, casierii sunt de obicei persoane în vârstă care nu neapărat că se mișcă mai încet dar le place să facă conversație și dacă mai nimeresc și un client cu chef de povești și de vârste apropiate apoi sa te ții, zici mulțam că există selfpay. Aaa și de prețiosul meu păr nu o să las nici un robot să se atingă, îmi place prea mult conversația cu hairstilista mea și cum mă ceartă atunci când mă pictez singură în culori de nedefinit

    1. Ahahahahaha, credeam că numai pe mine mă ia la șuturi când apar la ea cu diverse experimente cromatice în cap, rugând-o apoi să dreagă busuiocul 😆

      Câte despre restul, da, și eu prefer nenumărate chestii online sau automat. Dar pur și simplu sunt locuri unde ai nevoie să poți vorbi cu altă ființă vie.

  3. Eu aș băga mâna la cutiuță să mă facă roboțelul. Asta pentru că frecventez extrem de rar manichiură/coafor și nu prea am relații din alea cum zici tu. Și cum știu sigur că au și alții. Lucrez în IT, dar mai pe comunicare, și avem și noi diverși BOTi. Dar încă nu știu cum să comunice așa frumos și adecvat la interlocutor, ei sunt pe templates. Nu mă deranjează să-mi scanez singură produsele, doar că durează mai mult. Dar la Lidl prefer să fac asta și dacă am multe produse pentru că casierii de la Lidl se grăbesc așa de tare că nu ai când să le pui ca lumea in sacoșe, zici că e concurs de scanat.
    Intr-adevăr, pentru o vreme, trebuie să putem alege.
    Așa cum roboțeii de telefonie cum e Andreea de la Vodafone mă scot din pepeni. Mă duc și până nu țip la ea săraca “Vreau să vorbesc cu un ooooom!” nu găsesc în meniu transfer la operator. Că uneori ai nevoie. Uite un lucru care ne va lipsi, nu mai avem cu cine să ne certăm 🙂 sau îi învață pe boți să se certe, să recomande vopsele și să facă small talk. Ni se pare SF, dar câte din ce avem acum nu erau SF cu nici 10 ani în urmă. In cele din urmă ne vom obișnui cu noua lume.

    1. Apropo de asta cu ce ni se pare SF, chiar râdeam acu câteva zile că am niște căști d-astea de băgat în ureche pe care dai tap ca să răspunzi și să închizi și să mai faci nush ce.

      Și cum acu câțiva ani ne uitam la filme cu spioni sau agenți secreți, cum făceau ăia tap-tap pe căști și moamă, ce chestie… Ei, iată, acu mă simt și io un pui de Bond 😂

      Ps: nu știu dacă am visat au ba, dar parcă am înțeles de undeva că la alidl ar avea ceva normă de scanat nu știu câte produse pe minut sau ceva. Și da, și pe mine mă scot din minți cu scanatul ăla de zici că-i probă olimpică 🙄

    2. Ai dreptate cu casierii de la LIDL, dar zadarnic se străduie dumnealor să câștige medalia de aur la scanat-viteză, că m-am curvit și eu! Iau produsele tacticos de pe bandă și până nu-l bag și ultimul în sacoșă, nu scot cardul! Mi-a comentat o singură dată un flăcău-casier, i-am răspuns “sigur, imediat”, da’ până nu mi-am bagat toate produsele, n-am făcut plata! 😀

  4. Oh, Doamne, nu cred că roboțeii vor înlocui oamenii vii. Sau, ca să fiu mai exact, nu în timpul vieților noastre!
    Și mie îmi plac de mor gadgeturile și device-urile și mi-e greu să-mi imaginez viața fără ele. Însă de la asta și până la a înlocui complet oamenii e-o cale foarte lungă! Faptul că s-au înlocuit casierii cu casele alea automate la Auchan nu înseamnă mare lucru, eu le foloseam de când au apărut acum câțiva ani, în felul acesta evitam cozile de la casele tradiționale.
    Dar sunt multe activități pe care nu le-aș încredința roboțelului, cum ziceai tu, manichiura, coafatul / frezatul. De asemenea, nu cred ca se va inventa in curând robotul – instalator, electrician etc.
    Și da, interacțiunea cu persoana care-ți furnizează serviciile ălea este foarte importantă!

    1. Da, fix așa gândesc și eu. Pur și simplu unele chestii au nevoie și vor avea nevoie de om viu.

  5. Ne vor înlocui, fix pe noi, când vom ieși la pensie. Deja acum când a plecat ultimul val de baby boomers nu mai sunt suficienți oameni de vârstă activă să ocupe toată piața muncii, în toate domeniile. În 15/20 de ani lucrurile vor fi tragice. Dacă vrem un ochi în viitor ne putem uita deja la japonezi. Acolo au deja roboti care țin companie bătrânilor, magazine complet automatizate, restaurante automatizate, servicii medicale robotizate. Arată cool și SF dar e generat de nevoie, au o populație deja foarte îmbătrânita. Începe sa se vadă și prin Europa cu lipsă de chelneri, personal în aeroport, poliție, șoferi de bus, etc E cam tristuț, dar am un plan, am vorbit deja cu niște prieteni să ne cumpărăm toți la un loc un sat și sa facem comună anti-robotei la pensie. :))
    Ps: știți filmulețul cu cyber russian farm care cauta muncitori sper 🙂

    1. E bine, înseamnă că noi am făcut deja primul pas în direcția bună, că ne-am mutat la sat :)))

  6. Sigur vor avea loc schimbări mari. Chestia cu self-scanning nu o mai discut, căci noi aici folosim de mulți ani, este ceva normal. Dar nu au fost scoase complet casele unde îți sunt scanate produsele de către casieri. Sunt și oameni bătrâni, sau ai un coș imens cu care te descurci mai greu la scanat (jumătatea mea e campioană la scanat).
    Avem și magazine (de îmbrăcăminte) unde nu mai scanezi nimic, ci doar pui toate produsele in coș, și apoi intr-o “tavă” specială care îți scanează toate produsele (etichetele hainelor au toate cipuri incorporate). Plătești și ai terminat bâlciul.
    Dar la muncă avem camioane din acelea mastodont care nu mai au șoferi, ci se conduc singure. Și nu unu, două, ci zeci. Este oarecum înfricoșător să mergi in paralel cu un camion din asta și să vezi că nu este nimeni in cabină. În curând vom avea și trenuri fără mecanici de locomotivă (tot la muncă).
    Deci viitorul este al tehnologiei. Problema este ce vor face oamenii intr-un stat din ăsta super-tehnologizat? Ce vor mai presta, dacă multe din activitățile curente vor fi făcute de roboti?

    1. Asta discutam și noi mai devreme – dacă vor dispărea atâtea locuri de muncă, oamenii ăia din ce vor mai trăi? Și cine va mai avea bani să cumpere toate bunurile și serviciile puse la dispoziție de roboți?

      Sigur, în multe țări există proiecte de reconversie profesională, dar la noi cumva mi se pare că se cam sar etape.

      Om trăi și om vedea, I guess…

  7. nu stau să caut acu’ pe iutiub (nu zic că-s incapabil), că n-am timp, da’ era un scheci cu Toma Caragiu la oficiul de invenții și mărci:
    – este un aparat de bărbierit automatizat; îl amplasăm pe stradă etc.; bagă omul fisa, pune fața, în 5 minute, gata! bărbierit!
    – dar, tovarășe, oamenii au fizionomii diferite…?
    – prima dată, da!

    1. Să nu intri în panică… Nu putem fi cu toții la curent cu toate, permanent. Dacă ți se pare că te copleșește totul, încearcă să ții pasul numai cu chestiile absolut necesare și/sau care-ți fac în mod direct viața mai ușoară.

  8. Nu cred ca trebuie sa ne fie frica de roboti si alte masinarii care inlocuiesc munca oamenilor. Ce ne trebuie este o alternativa la roboti sau sa lasam ambele obtiuni: oamenii si robotii sa lucreze impreuna. Asta de exemplu sa ajutam batranii care oricum au nevoie de interactiune umana si mai ales ca nu toti sunt dispusi sa invete sa umble pe smartphone, sa scaneze produse la case de marcat selfservice sau mai stiu eu ce.
    E doar o parere.

    1. Yep, de acord. Nu trebuie dus nimic în extreme. Din păcate, cam asta se întâmplă în multe domenii. Cel puțin pe la noi, lucrurile se fac cu heirup și fără a gândi prea mult… Sau cel puțin așa percep eu.

  9. Despre casele de marcat: RELAX! Eu prefer autoscanarea dar, veșnic va fi o bunicuță printre rafturi pe care o va ajuta Doamna de la casă. Exact la manichiuristă, ca și profesie amenințată, am ridicat și eu o sprânceană MARE, eu am sprâncene aproape invizibile. Vara trecută aveam de ajuns la un eveniment, garden-Party sâmbătă, pe lumină. Aveam manichiura făcută “semipermanent” așa că relaxare pe capul meu 🤪. Decât că, pe când m-am apucat de “puțulit” / pregătit / aranjat, observ că minunata mea maniciură era cam “trecută” / mult prea crescute unghiile fără ojă 🤪🤦‍♀️. Mno, soluție?!? 🙀. Am o ojă “de serviciu”, pt fire de dress fugite, culoare roșu Morticia Adam 🤪. Mă apuc eu de “curățenia mare”, împins pielițe, dat cu ojă peste ce era (norocul meu, culoarea era ceva nude) si rezultatul 🤦‍♀️🙀 l-ar fi făcut mândru de mine pe Hannibal Lecter 🤪. Arătau mâinile mele de parcă am smuls organe din ființă vie. Am curățat, cât s-a putut, cu bețigașe de urechi și acetonă și am avut noroc că rochia pregătită ….. avea buzunare 🤪. Așa că, RELAX, manichiurista mea nu va muri de foame, atâta timp cât îmi amintesc să-mi fac programare din timp. 🤪

    1. Zici că m-ai descris pe mine 🤣🤣🤣

      Ps: eu îmi fac programările la unghii pe câte 2 luni în avans, să fiu sigură-sigură că am locul rezervat 🤣

  10. Subscriu la parerea celor care au spus că viitorul e robotizat. Sunt foarte puține domenii unde încă e indispensabilă prezența umană.
    Rămâne întrebarea ta: ce facem cu oamenii?
    Reconversia profesională nu e un răspuns valid întrucât vor fi foarte puține domenii de activitate exclusiv pentru oameni, cum ziceam.
    Fraților trecem pe relax😂😂😂
    Cum imi zicea mie o ruandeză: munciți voi, că noi am muncit in sclavagism.
    PS: am încercat să imi imaginez cateva procese care nu se pot automatiza/robotiza. Nu prea am avut imaginație…

    1. Aia mă întreb și eu: unu, ce facem cu oamenii. Și doi, cum am mai zis, dacă oamenii nu vor mai avea locuri de muncă, cine va mai avea bani să consume ceea ce produc:vând roboțeii? 🤔

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *